شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان
سال 1403، سال جهش تولید با مشارکت مردم
 
شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان
شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان
۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
اخبار
1399/11/21
رشد 10 برابری شاخص بهره‌مندی آب در سیستان و بلوچستان


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان گفت: پیش از انقلاب اسلامی شاخص بهره‌مندی از آب روستایی استان 7 درصد بوده است که این رقم به برکت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران به 68.3 درصد رسیده است.

"علیرضا قاسمی" با حضور در برنامه زنده تلویزیونی بازتاب اظهار داشت: مایه‌ افتخار است که در 28 امین سال تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب مسئولیت خطیر امر سقایی را در پهناورترین و در عین حال کم تراکم‌ترین استان کشور به دوش می‌کشیم و امید است بتوانیم با تاسی از راه و مسیر شهدا، خادم و خدمتگزار مردم و نظام باشیم.

وی با اشاره به اینکه متوسط بارندگی این خطه کمتر از 100 میلی‌متر در سال است، افزود: استان سیستان و بلوچستان با وسعت 187 هزار و 500 کیلومتر مربع، نه تنها از لحاظ شاخص پهناوری و کم تراکم بودن در رتبه بالای کشوری قرار دارد، بلکه از نظر منابع آبی نیز محدود و فقیر است.

قاسمی با بیان اینکه به اقتضای وسعت و پراکندگی، نزدیک‌ترین خط انتقال 12 کیلومتر است تا شهر و بیش از 1200 کیلومتر خطوط انتقال در استان وجود دارد، افزود: خدمت‌رسانی به این خطه و هزینه‌های احداث و بهره‌برداری 2 برابر متوسط نرم کشوری است و بیش از 22 هزار کیلومتر معادل 3 برابر مرزهای ایران، در استان سیستان و بلوچستان شبکه توزیع وجود دارد.

وی افزود: با این وجود در بخش شهری حدود 360 هزار مشترک و در بخش روستایی 180 هزار مشترک وجود دارد.

قاسمی در ادامه اظهار داشت: به‌رغم پهناور بودن استان، پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای ارزشمندی را برای مردم این خطه داشته است به طوری‌که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 3 هزار و 734 روستا در سیستان و بلوچستان وجود داشت، اما از این تعداد تنها 119 روستا با شاخص بهره مندی 7 درصد دارای تاسیسات آبرسانی بوده است که به برکت انقلاب و خدمات شایسته نظام در حال حاضر 2 هزار و 965 روستا دارای آب پایدار و سالم است و درصد بهره مندی از آب به 68.3 درصد رسیده است.

شاخص بهره‌مندی از آب روستایی استان به 81 درصد ارتقا پیدا خواهد کرد

مدیرعامل آب و فاضلاب استان در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص برنامه ها و وضعیت آبرسانی به روستاهای استان گفت: تا قبل از سال 93 متوسط تخصیص اعتبارات استانی ابلاغی کمتر از 20 میلیارد تومان بوده است که با توجه به عنایت ویژه مقام معظم رهبری جهت استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی جهت تسریع در اجرای پروژه های آبرسانی روستایی و هدف گذاری صورت گرفته در قالب طرح ملی آبرسانی به تک روستاها و تکمیل مجتمع های آبرسانی اولویت دار، 2 هزار و 194 روستای استان با جمعیت 753 هزار نفر معادل 56 درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان از لحاظ شاخص بهره مندی از آب، فاصله معناداری با متوسط کشوری دارد، افزود: در سال جاری از محل اعتبارات ملی، مبلغ 158 میلیارد تومان برای کل استان و 155 میلیارد تومان از محل منابع استانی مصوب شد که در این راستا برنامه‌ریزی گردید 173 روستای فاقد شبکه استان با جمعیت 53 هزار نفر تا پایان سال مالی 99 از نعمت آب سالم و پایدار برخوردار شوند.

قاسمی ادامه داد: به‌رغم عدم تخصیص کامل اعتبارات عزم خود را جزم کرده‌ایم تا با همه‌ توان با از دست ندادن هر ثانیه، برای زدودن مشکلات بی‌آبی مردم فعالیت کنیم، بدین منظور در تلاشیم با اتمام طرح آبرسانی به 90 روستای استان در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران تا پایان سال جاری 29 هزار نفر از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: همچنین برنامه ریزی شده است تا پایان سال 1400 شاخص بهره‌مندی از آب شرب روستایی استان به 73 درصد ارتقا یابد.

این مقام مسئول از عقد یک تفاهم نامه مهم برای آبرسانی به 1062 روستای فاقد شبکه و دارای تنش آبی خبر داد و گفت: به منظور تسریع در امر آبرسانی روستایی به 1062 روستای فاقد شبکه و دارای تنش آبی طی بازه زمانی 18 ماهه تفاهم نامه سه جانبه فی مابین شرکت مهندسی آبفای کشور، مجلس شورای اسلامی و استانداری با اعتبار 11 هزار و 150 میلیارد ریال منعقد شد که در صورت اجرایی شدن این تفاهم‌نامه با رشد 13 درصدی، شاخص بهره‌مندی از آب روستایی استان به 81 درصد ارتقا پیدا خواهد کرد.

آبرسانی به 44 روستا و رفع تنش آبی 98 روستا در کوتاه‌ترین زمان پس از یکپارچه‌سازی

مدیرعامل آب و فاضلاب استان با بیان اینکه پس از یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب استان با اقدامات کوتاه مدت تاکنون آبرسانی به 44 روستا و رفع تنش آبی 98 روستا انجام شده است، افزود: در همین راستا تنش آبی 29 هزار و 100 نفر رفع و 20 هزار و 760 نفر نیز با اجرای 203 کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع و احداث 3 باب ایستگاه پمپاژ، مخزن ذخیره به حجم 2900 متر مکعب و افزایش ظرفیت تأمین و توزیع آب به میزان 100 لیتر در ثانیه از آب سالم و پایدار بهره مند شدند.

وی افزود: با استفاده از خطوط مشترک آب شهری و روستایی با حذف احداث اسکله آبگیر واقع در چاه نیمه شماره 3 و ایستگاه پمپاژ بین راهی هیرمند و مخزن ذخیره در حوزه سیستان 100 میلیارد تومان ذخیره سرمایه داشته ایم و توانستیم این هزینه را به سایر طرح های مهم سیستان تزریق نماییم.

قطعی آب شهر زاهدان در تابستان به حداقل می‌رسد

مدیرعامل آب و فاضلاب استان در خصوص وضعیت آب زاهدان گفت: با توجه به رشد جمعیت شهر و افزایش نیاز آبی و به دلیل اینکه اجرای طرح آبرسانی خط دوم انتقال آب از چاه نیمه به زاهدان در خوشبینانه ترین حالت 3 سال زمان خواهد برد، در یک اقدام ضربتی و مهندسی شده با استفاده از قسمت‌هایی از خط دو که تکمیل شده بود، نسبت به حفر و تجهیز 6 حلقه چاه در دشت حرمک و اجرای 23 کیلومتر خطوط جمع آوری اقدام شده است.

وی اضافه کرد: همچنین فاز چهارم آب شیرین کن 15 هزار متر مکعبی وارد مدار بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و برای تابستان 1400 برنامه افزایش بیش از 400 لیتر بر ثانیه را جهت جبران بخشی از کمبود آب شهر را خواهیم داشت تا قطعی‌ها به حداقل برسد.

رفاه مشترکان با ارائه خدمات غیرحضوری

قاسمی در پایان از خدمات غیرحضوری شرکت آبفا به منظور رفاه حال مردم در شرایط کرونایی گفت: با توجه به نیازی که در دو سال اخیر احساس می‌شد، اقدامات بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفت که در ابتدا با حذف قبوض و راه اندازی سامانه خدمات پیامکی توانستیم به عنوان دومین استان کشور این کار را به سرانجام برسانیم. علاوه بر این سامانه خدمات الکترونیک شرکت با 22 خدمت احصا شده توسط شرکت آب و فاضلاب کشور که در جهت سیاست کلی غیرحضوری کردن خدمات در سه سطح دسترسی شامل مشترکان عادی، دفاتر پیشخوان و کاربران آب و فاضلاب ایجاد شده است.

وی افزود: با توجه به غیرحضوری بودن خدمات قابل ارائه تمامی خدماتی که منجر به پرداخت می‌شوند دارای لینک پرداخت مستقیم می شوند تا پرداخت نیز به سهل ترین شکل ممکن برای مشترکین امکان پذیر باشد. همچنین با همکاری بانک تجارت دستگاه های قرائت و وصول مطالبات برای صدور و پرداخت قبض در محل و همچنین کاهش خطاهای کاربری، خریداری شده و در مرحله آموزش است. و علاوه بر آن جهت تکمیل خدمات غیر حضوری به مشترکان نرم افزار کاربردی موبایلی نیز تهیه شده که در مرحله تست نهایی است

تعداد بازدید:
1327
نویسنده:
میثم اکبری
منبع:
شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان
امتیازدهی
میانگین امتیازها:5 تعداد کل امتیازها:2
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق وب سایت متعلق به شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان می باشد. بیانیه حریم خصوصی
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد. تمامی اطلاعات شخصی کاربران که از طریق فرمهای موجود در سایت تکمیل و ارسال میشود محرمانه تلقی شده و حریم شخصی افراد کاملا محفوظ خواهد ماند.
Powered by DorsaPortal