شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان
سال 1402، سال مهار تورم ، رشد تولید
 
شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان
شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه ایران گزارش داد؛
جهاد آبرسانی از هامون تا مکران؛ 2000 روستا در سیستان و بلوچستان از آب شرب بهره‌مند می‌شوند
خشکسالی و کم آبی بیش از دو دهه است که گلوی سیستان و بلوچستان را می فشارد، وضعیتی که خروج از آن با اجرای طرح عظیم جهاد آبرسانی آغاز شده و قرار است در کوتاه‌ترین زمان ممکن 2000 روستای این استان پهناور را سیراب کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان به نقل از روزنامه ایران، خشکسالی در دیار نیمروز روایت آشنایی است که باعث شده اهالی سیستان و بلوچستان 2 دهه را در شرایط بحرانی تأمین آب بگذرانند. خشکسالی در این استان به‌حدی جدی شده که مسئولان در ادوار مختلف بارها تلاش کرده‌اند با اجرای طرح‌های متعدد آبرسانی، تنش آبی در این استان را برطرف کنند، اما اغلب این طرح‌ها طی 2 دهه در حد حرف باقی مانده و در عمل اقدامی برای اجرای آن صورت نگرفته است. تا اینکه پس از سال‌ها چشم‌انتظاری، به همت دولت سیزدهم دستورات جدی‌تری برای رفع این مشکل صادر و طرح جهاد آبرسانی در آن آغاز شد.

طرحی که در قالب آن قرار است به بیش از 2 هزار روستای این استان آب پایدار برسد. البته طرح جهاد آبرسانی با پیگیری‌های وزارت نیرو در تمام استان‌های کشور در حال انجام است، اما بیشترین تعداد روستا در این طرح به سیستان و بلوچستان اختصاص پیدا کرده است. آن طور که مسئولان استان می‌گویند جهاد آبرسانی از بزرگترین طرح‌های عمرانی سیستان و بلوچستان است که اگر به طور کامل اجرا شود تنش آبی در سیستان و بلوچستان به پایان می‌رسد.

جهاد آبرسانی از هامون تا مکران

«حسین مدرس خیابانی» استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با «ایران» اولویت نخست استان را آبرسانی به روستاها عنوان کرد و گفت: در ادوار مختلف با همراهی گروه‌های جهادی و خیران تعداد زیادی از روستاهای استان آبرسانی شده‌اند،البته با توجه به وسعت استان و شدت خشکسالی، به خصوص در 20 سال گذشته این اقدامات کافی نبوده و اکنون با همراهی دولت، طرح ملی جهاد آبرسانی توسط وزارت نیرو در سراسر استان در حال انجام است.

وی با تأکید بر اینکه سیستان و بلوچستان سهم قابل توجهی از این طرح با حدود 2 هزار روستا را به خود اختصاص داده است، افزود: در قالب این طرح 128 پروژه در استان اجرا شده که با اجرای آنها، کار آبرسانی به 108 روستا به اتمام رسیده و طرح‌های 20 روستا هم مراحل نهایی خود را طی می‌کند، آبرسانی به بقیه روستاها نیز با توجه به اولویت مشخص شده انجام خواهد شد.

استاندار سیستان و بلوچستان اجرای این طرح را برای استان ضروری دانست و ادامه داد: درست است که مجری طرح تمام اقدامات لازم از جمله تأمین پیمانکار، تجهیز کارگاه و ... را انجام داده، اما تأمین نشدن منابع مالی لازم، اجرای این طرح را با کندی روبه‌رو کرده است. از ابتدای اجرای این طرح، اعتبارات تخصیص یافته در تمام استان‌ها به یک میزان بوده اما با توجه به اینکه سهم سیستان و بلوچستان از اجرای این طرح 30 درصد کل کشور است؛ از مسئولان درخواست داریم در توزیع اعتبارات تجدیدنظر کرده و اعتبارات بیشتری را به این استان تخصیص دهند تا بتوانیم به هدف 2 هزار روستا برسیم.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح جهاد آبرسانی باعث احیای بسیاری از کارخانجات استان شده است، خاطرنشان کرد: تمام لوله‌ها برای اجرای این طرح از کارخانجات استان تأمین شده و همین موضوع سبب فعالیت دوباره تعداد زیادی از کارخانه‌ها شده است. البته کمبود اعتبارات باعث شده بخش قابل توجهی از بدهی پیمانکاران به شرکت‌های تولیدکننده پرداخت نشود.

مدرس خیابانی این طرح را بزرگترین طرح آبرسانی تاریخ جمهوری اسلامی در استان دانست و خاطرنشان کرد: البته برای تأمین آب استان به غیر از این طرح، همزمان چند مسیر دیگر را نیز ادامه می‌دهیم که یکی از آنها خط انتقال آب دریای عمان است.

با اتمام طرح «جهاد آبرسانی» بساط آبرسانی سیار جمع می‌شود

«علیرضا قاسمی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه گفت: از ابتدای کار دولت سیزدهم، توسعه زیرساخت‌های حیاتی به ویژه در روستاها و مناطق محروم مورد توجه ویژه است. از آنجایی که تأمین آب پایدار اصلی‌ترین مشکل روستاییان در تمام استان‌ها بوده، با دستور دولت قرار شده است طرح ملی جهاد آبرسانی در تمام استان‌ها انجام شود.

قاسمی با اشاره به اجرای طرح جهاد آبرسانی در تمام روستاهای استان ادامه داد: در قالب این طرح ملی قرار است به 10 هزار روستای هدف آبرسانی شود. در این راستا بیش از 2 هزار روستای سیستان و بلوچستان که فاقد شبکه آبرسانی و دارای تنش آبی هستند در طرح آبرسانی ملی قرار گرفته‌اند. ما نیز اطلاعات جامع روستاهای دچار محدودیت آبی را که اغلب در شمال استان قرار دارند، تهیه و در اختیار مجری طرح قرار داده‌ایم.

وی بیان داشت: بر اساس پیش‌بینی‌ها با اجرای این طرح، بخش زیادی از روستاهای دچار تنش و فاقد شبکه آب استان، به منابع آبی پایدار متصل می‌شوند و مردم این روستاها دیگر نگرانی در این خصوص نخواهند داشت. این مقام مسئول با تأکید بر اینکه حدود 73 کیلومتر از خطوط انتقال در قالب طرح جهاد آبرسانی انجام شده است، گفت: بر این اساس می‌توان گفت 30 درصد از هدف‌گذاری این طرح در سال 1401، تحقق پیدا کرده است. البته در ادوار مختلف طرح‌های دیگری هم در استان اجرا شده اما به‌دلیل نقایصی که داشته‌اند به نتیجه نهایی نرسیده‌اند، از این‌رو اصلاح این طرح‌ها نیز در طرح جهاد آبرسانی مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

شاخص بهره‌مندی از آب آشامیدنی در روستاها به 95 درصد می‌رسد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در قالب طرح جهاد آبرسانی، بیش از 780 هزار نفر در روستای استان از نعمت آب آشامیدنی بهره‌مند می‌شوند، گفت: این طرح در تمام 26 شهرستان استان با اولویت‌بندی مشخص اجرا می‌شود. در این راستا یکهزار و 751 روستا از محل محرومیت‌زدایی و 632 روستا از محل اعتبارات ملی و 500 روستا هم با استفاده از ظرفیت مجمع خیرین آبرسان، طی بازه زمانی 30 ماهه به آب پایدار دسترسی خواهند داشت، البته در حال حاضر به علت کمبود اعتبارات با مشکلاتی روبه‌رو شده‌ایم که امیدواریم با رفع آن بتوانیم با سرعت به کارمان ادامه دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در راستای اجرای این طرح‌ها بالغ بر 6 هزار کیلومتر عملیات لوله‌گذاری انجام می‌شود و شاخص بهره‌مندی از آب شرب در سطح روستاهای استان به 95 درصد ارتقا خواهد یافت. در بخش مرکزی استان با توجه به اینکه اکثر روستاهای زاهدان شبکه آب شرب ندارند و در گذشته هم دیده نشده‌اند، طرح آبرسانی به 47 روستا در این بخش در دستور کار قرار گرفته که در راستای اجرای آن عملیات اجرایی خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع آغاز و ایستگاه پمپاژ تعیین مسیر شده است. در حوزه تفتان و خاش نیز عملیات اجرایی خط انتقال جهت آبرسانی به 110 روستا آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه با اتمام طرح جهاد آبرسانی تمام این روستاها از چرخه آبرسانی سیار حذف خواهند شد، افزود: در حوزه سراوان هم 4 روستا آبرسانی و خط انتقال یک روستای 12 هزار نفری تکمیل شده است که بزودی شبکه‌گذاری آن نیز شروع می‌شود. در جنوب استان نیز عملیات اجرایی طرح آبرسانی 213 روستا شروع شده که با اتصال به سد «پیشین» آب پایدار این روستاها تأمین می‌شود، عملیات اجرایی این پروژه نیز در 7 جبهه کاری در دست اجراست.


امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق وب سایت متعلق به شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان می باشد. بیانیه حریم خصوصی
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد. تمامی اطلاعات شخصی کاربران که از طریق فرمهای موجود در سایت تکمیل و ارسال میشود محرمانه تلقی شده و حریم شخصی افراد کاملا محفوظ خواهد ماند.
Powered by DorsaPortal